Kogemus ignoreerimiseks... või õppimiseks?
Üks
huvitav ajakirjanduslik kogemus seoses võrgustikulise elukorralduse
mainimisega. Saaremaal, kohalikus ajalehes Meie Maa, ilmus
22.01.2013. Hardo Aasmäe regionaalpoliitilikat käsitlev kommentaar
"Torgu – piirkondlik vanadekodu?"
(artikkel).
See oli Hardo arendus oma
mõtisklustele Eesti regionaalpoliitika nõrkusest, mis olid varem
Eesti Päevalehes avaldatud ("Regionaalpoliitika puudumise hind"
16.01.2013.
artikkel).
Minule näis teemaarendus pisut populistliku ja valimisloosungeid
meenutavana. Tekitas tungi seda omakorda kommenteerida - seda enam,
et ise nüüd Hardo poolt näituseks toodud Torgus elan. Hardo
kirjatükk ajendas mind lisama vaadet, mis vaatleks asjade seisu,
lähtudes, ühelt poolt, kitsamalt kohaliku kogukonna ja teisalt
laiemalt globaalsete arengute perspektiividest. Et kuna tänase
maailmakorralduse globaalne lagunemine on juba alanud, siis kandub
elu raskuspunkt mitte liiga kauges tulevikus taas maale tagasi. Ja et
selleks peaks juba valmistuma asuma ka maainimesed. See lugu
(Rohujuurealune pilvepiiripealne vaade) ilmutati Meie Maas
18.02.2013.
(artikkel).
Mis
selle juures huvitavat sündis, oli see, et toimetus lõikas (hea
kombe kohaselt eelnevalt autoriga konsulteerimata) minu artiklist
välja ühe konkreetse lõigu. Ei, ei olnud tegu ruumipuudusega, sest
artikli päisesse paigutati hiigelsuur ja asjasse väga vähe puutuv
foto ühest kohalikust rahvalikust ürituset. Arvan, tegu oli
sellega, et antud lõik jäi toimetajaile arusaamatuks. Mis see siia
puutub? Niipalju, et see oli minu enese arust üks olulisem lõik,
milles püüdsin osutada, kuis võiks maaelu kohalike loovas
ühistegevuses arendada, nagu muiste. Hüljates valgustuslikud mallid
ja ootuse kõrgelt, kaugelt saabuva targa suuniste järele. Just
selle konkreetse lõigu väljajätmine mõjus mulle üsna
kummastavalt. Ei oska seda seletadagi. Ja veel, lisaks muule oli
selle lõigu sõnastus, küll veidi muudetud kujul, UralEst
saadik teene. Peaaegu tema tsitaat, mis mulle oma väga hea
sõnastuse tõttu meeltesse lõikunud oli. Ja veel, ilma selle
lõiguta muutus tekstiosa positiivsemat laadi ettepanekust tüüpilise
nurisemise sarnasemaks. Kõik need asjad kokku andsid sellele seigale
minu jaoks ... mingi märgilise tähenduse, nagu on saanud kombeks
öelda.
Seega
siis, kas järeldada, et teema on (ilma sissejuhatuseta?) tavamõtlemise
jaoks udusem, kui ufojutud, või järeldada, et tuleb mingil teisel
moel seletada või mida veel...? Või et siinse blogi
kirjutajad/lugejad on ... mmm ... pehmelt väljendudes ebastandardse mõtlemisega?
Kuis oleks õige seletada ebakonventsionaalseid asju meie moodsal ajal,
mil Piibli või Zarathustra stiil juba ammugi pääle ei lähe?
Lihtsalt
taustaks ka see väljalõigutud tekstijupp (punasega), koos paari
halastust leidnud lausega ees ja taga:
/.../Siiski
jätkub põhjendamatu lootmine "Heale Tsaarile", kes meie
muresid kõrgelt ja kaugelt lahendama tõttab. On aeg, et
maakogukonnad asuks ise endi muresid lahendama, sest sisulist abi
pole kuskilt loota. Reaalseks
regionaalpoliitikaks saaks seega kohapeal ühistegevuse ja
kogukondade elujõu taaskasvatamine. Seda liikudes võrgustikulise,
mitte hierarhilise korralduse suunas, nagu täna. Muiste oli enamus
elukorraldusest kogukonna enese võrgustiku sisene, nagu ka veel
teise ilmasõja eelsel Ruhnu saarel. Nüüd, vastandina, on paljude
põlvede inimeste tähelepanu keskmes olnud universaalsed mudelid
kõrgelt ja kaugelt. Isegi silmast-silma suhtlemise vajadus ja oskus
on kängunud. Selle taasõppimiseks ei piisa raamatuist, arvuteist,
TV-st. Seda tuleb päriselus treenida, nagu klaverimängu, tantsu või
muu reaalse oskuse omandamist, kus on oluline praktika, tegemine.
Muidugi
suudavad vähesed ladusalt, valusate õppetundideta, lülituda meie
tänaselt valgustuslikult ja egoistlikult elukorralduselt ümber
aktiivsesse, sünergeetilisse, empaatilisse ühistegevusse. Loobuda
pimesi järgimast kellegi enamus-valitu või spetsialisti poolt ülalt
alla jagatavaid juhised. Ning asuda selle asemel ise omaenda
kogukonna ühishuvist lähtuva, konsensusliku otsustamise ja
tegutsemise juurde. Kuid muud teed ei jää.
Harjumatuist raskusist hoolimata ei tohi jätkata naiivset lootmist,
et projektitamise kõrvale ülaltpoolt ka sisuline regionaalpoliitika
üllitatakse. Olekski lausa ülekohtune valitsusaparaadilt
seniteostamatut nõuda nüüd, ajal, mil too peab hääbuva
globaalmajanduse taustal paaniliselt riiki õhemaks hööveldama.
Maarahval (loe Eestil) ei ole aega raisata/.../
Vot sellised mõtted...
Nii ta on.
VastaKustutaJari Kaivo-Oja on käinud Eestimaal jutlustamas, et tulevik tulebki selline
"...inimrühmad elavadki justkui igaüks omaette universumis, mis eriti kokku ei puutu."
"...eri inimgruppidel tekib täiesti erinev tõde ja erinev elukogemus."
"Nimetan seda multiversumiks," ütles professor Delfile.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/milline-on-tulevik-inimesed-hakkavad-suhtlema-virtuaalkeeles.d?id=64582036
Eks erinevad tõed on nii või naa alati olnud, aga see tema boheemlaskapitalism vastuseks inimkonna hädadele?! Nomaitea
KustutaKaivo-Oja jutus on ka see palju-tõesus pigem olukorra konstanteering ja probleemide allikas.
VastaKustutaEi leidnud netist, kus ja mis kontekstis ta seda origiaalis on väitnud.
Mulle jäi millegipärast see koht tõdede paljususest meelde, lihtsalt teadvustus maarahva visioonide juurde kah, et kui keegi ajab oma asja, siis teised ei pruugi sest teada, ööd ega mütsi.
Mõelda tähendab sageli eksida ja ekslev mõtleja peab sageli, et õiget teed kätte leida, tagasi tulema paigale, kuhu jäid unistavalt istuma ümber vaikiva, kuid vajalise tõe need, kes ei mõtle üldse. Nad hoiavad suguharu kollet teised kannavad selle tõrvikuid ja kui tõrvik hakab hõrenevas õhus võbisema, siis on mõistlik läheneda koldele.
VastaKustuta/M. Maeterlinck/
Hei tõrvikukandja, siin koldelistuja -ehk lõigati see vajalik mõte maha, sest usuti, et need kes istuvad ei suuda nagunii mõelda ja mõista.
Aktiivset, sünenergilist, empaatilist, konsensusliku, kogukonna ühishuvist lähtuvat koostegutsemist- otsustamist võib ju loota aga oravaid rattast nii lihtsalt ei võõruta, korraks ju hüpatakse maha, et pidutseda väljalülitumiseks.Mõte läks hõreda õhuga alale...
Mari
Jah, tõepoolest, see on huvitav ja loogiline osutus. Ja antud juhul on asja sisse tõepoolest programmeeritud mingi veider ambivalentsus. Ühelt poolt traditsioonide hoidmine eeldabki konservatiivset suhtumist, suguharu lõkke hoidmist. Teisalt, soov täna traditsioonide tarkuse juurde tagasi pöörduda, näib moodsale inimesele äärmiselt radikaase uuenduslikusena, pea revolutsioonilisusena. Veider olukord tõepoolest.
Kustuta