Kadunud laulukeele õpetuse ümarvaade 24. I Viljandi pärimusmuusika aidas. (Taive Särg)
Lugedes osutatus, kuis ühe valdkonna tegusad ja huvilejad inimesed seletavad oma jäämise ja muutumise mõtteid, tuli tahtmine ütelda, et sellised püsimine <> muutumise arutused on viljakamad, kui teemas osalevad mitmete valdkondade võitlejad. Sest palju valdkondi teadvustavad ju praegu oma (püsimine <> muutumine) teemat.
Üksi või üheskoos?
Elu ongi ainu üks pidev (püsimine <> muutumine). Kuivõrd üksi või üheskoos teistega me seda teeme, võib tunduda vaba valikuna. See peab kah - paika, mõnel määral. Elukaared võivad olla vägagi erinevad, igaüks peaks suutma midagi ise oma elus korraldada...
Aga mõtleme kahest punktist elukaarel, mis enamus elude lõikes on küllalt sarnased: suremine ja sündimine
Sündimine on ühistegevus |
Sündimine. Sündi oleme kõik kogenud, aga mis vingerpuss - me ei mäleta sest midagi. Ainult udused mälestused ema juttudest. Ainult viimastel kümnenditel on levinud sündimise filmimine. Võib olla aitab filmimine kedagi, kui saab vaatleja positsioonis hiljem oma sündi ja esimesi hingetõmbeid vaadata, küllap on mina tunne sellise vaate omajal teistmoodi, rikkam.
Aga tagasi teema juurde: kuivõrd sünnime üksi või üheskoos? Sündimine on pigem rohkem ühistegevus - peale sündija on füüsiliselt asjas hõivatud ka sünnitaja. Vähemalt duett. Ja sünnitaja on palju tõsisemalt sünnituses tegev, olen aru saanud.
Veel enam! Rahvas nimetab "suure vaeva nägijaks" hoopis isa. Tõsi-materialist võib isa osaluse vaidlustada, ja salata ja välistada. Sellist kommet esineb. Aga üldsoovitatav on ikka et suure vaeva nägija oleks asja sees ja osaleks täiega kõigis etappides, veel enam - osaleks täiega pikalt enne ja pärast ikka ka, koos kogu oma - taristuga.
Ei hakka pikemalt kulutama kirjapinda - võtan kokku:
suremine - üksiarendus
sündimine - ühisüritus.
Elukaare kaks suurimat ja tähtsamat tundi - suremine seletatav kui üksiarendus ja
sündimine - miinimum 2-3 inimese füüsiline osalus ning sageli ja soovitavalt terved konsiiliumid ja taristud käsipidi sees.
Moraal:
Muutusi mõistatades ja muutes tuleks eelistada sünni mõtteriimi, kuhu mitmeid osalisi-manulisi mässitud.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
VastaKustutaSiin viidatud kirjutise pealkiri SIRBIS on eksitav:
VastaKustuta"Kuidas jätkata pärimuslikku laulu kirjalikus kultuuris?"
Kultuur ju kirjalikust kõvasti üle tiksunud...